July 21 2023

Skylum analyseert in totaal 53 internationale amateur- en professionele fotografiewedstrijden op prijzengeld, categorieën en deelnamemogelijkheden

In april van dit jaar maakte het comité van de World Press Photo Foundation de 24 winnaars bekend van wat waarschijnlijk de beroemdste fotowedstrijd ter wereld is. In deze wedstrijd leveren professionele fotojournalisten met hun foto's een belangrijke bijdrage aan het politieke en culturele discours. Ook in veel andere internationale competities mogen amateurs hun bijdrage leveren aan (politieke) vraagstukken.Laten we beginnen, we vergeleken 53 fotowedstrijden uit de jaren 2022 en 2023 met betrekking tot het te winnen prijzengeld, de categorie en de mogelijkheden voor amateur- en professionele fotografen om deel te nemen.

Hier wordt vooral de perfecte momentopname zeer beloond

Of het nu gaat om professionele of amateurfotografen, sommige wedstrijden zijn geopend voor alle fotografen, ongeacht of ze voor de lol of voor hun werk foto's maken. In de Allard Fotografiewedstrijd, het is niet alleen mogelijk voor iedere geïnteresseerde om zich aan te melden, maar het levert ook nog eens veel op. De winnaar van de Allard Prijs voor Internationale Integriteit, kan 69.000 euro mee naar huis nemen - de hoogste waarde in deze vergelijking. De prijs wordt om de twee jaar uitgereikt en bekroont werken die betrekking hebben op de strijd tegen corruptie en de verdediging van de mensenrechten. Het bekende Taylor Wessing fotografisch portret Prijs geeft de beste werken van de hedendaagse portretfotografie weer, het prijzengeld voor de eerste plaats hier is ongeveer 17.400 euro. In 2022, in de Londense Nationale Portretgalerij, werd de Française Clémentine Schneidermann als winnaar gekozen voor haar fotoreeks Wasdag, waarin ze haar buurvrouw in de tuin portretteert.

De uitgeverij Editie Lammerhuber presenteert de Global Peace Photo Award jaarlijks met een prijzengeld van 10.000 euro. In de jury van dit jaar, die de prijs in het Oostenrijkse parlement zal uitreiken, zit Waris Dirie. De auteur van de bestseller Desert Flower en voormalig speciale VN-gezant die campagne tegen vrouwelijke genitale verminking voert.

De Franse prijsuitreiking lokt professionele fotografen met het hoogste prijzengeld

Om de carrière van een fotograaf naar behoren te belonen, heeft de Parijse galeriehoudster Viviane Esders de Viviane Esders prijs met dezelfde naam. Er ligt zo'n 60.000 euro voor het oprapen voor de winnaar van de hoofdprijs. Er zijn echter twee belangrijke vereisten: deelnemers moeten ouder zijn dan 60 jaar en uit Europa komen om hun werk te kunnen indienen. De Leica Oskar Barnack-prijs wordt sinds 1980 jaarlijks uitgereikt. Aan deze prijs is een geldbedrag van 40.000 euro en een camera-uitrusting ter waarde van 10.000 euro verbonden. Vorig jaar won de Iraanse fotograaf Kiana Hayeri deze prijs. Haar werk toonde beelden van het dagelijks leven in Afghanistan sinds de terugtrekking van westerse troepen in 2021. Het prijzengeld voor de Sony World Photography Award is ook uitbundig: de overall winnaar kan ongeveer 22.840 euro winnen, en zijn of haar foto's zullen ook worden tentoongesteld tijdens de prijsuitreiking in Londen het jaar daarop.

Dit zijn de amateurcompetities waar het meeste te winnen valt

In tegenstelling tot de professionals is het prijzengeld in de amateursector lager.De Internationale Fotografieprijs biedt amateurfotografen het hoogste prijzengeld, met een hoofdprijs van 5.480 euro. De prijs, die dit jaar zijn 20e verjaardag viert, wordt toegekend aan de nieuwe ontdekking van het jaar. Niet alleen voor professionals maar ook in de amateurfotografie is de Sony World Photography Award reikt een van de grootste prijzen uit. In de open competitie kan iedereen zich aanmelden om uiteindelijk de titel van te dragen Open Fotograaf van het Jaar en ga naar huis met zo'n 4.570 euro aan prijzengeld. Het perfecte kiekje in de categorie Ontdekking van het jaar bij de ND Awards is ongeveer 2.190 euro waard en prijkt maandelijks op de cover van ND Magazine.

From Zero to Hero: Zoals uit ons onderzoek blijkt, bieden fotowedstrijden niet alleen professionals, maar vaak ook amateurs de mogelijkheid om hun vaardigheden te meten en te verbeteren. Zelfs minder ervaren mensen kunnen foto's maken met een bijzondere expressiviteit, diepte, goed doordachte structuur en compositie. Bij Skylum willen we fotografen van alle niveaus aanmoedigen om hun individuele fotografische visie tot leven te brengen met onze Luminar Neo-software, waarbij we nooit opgeven om die perfecte snapshot te vinden en uiteindelijk vast te leggen. De weg kan soms lastig te volgen zijn, maar het is de moeite waard om het vol te blijven houden. Daarom stimuleren we uitwisseling met onze gemeenschap en met elkaar. Anderzijds organiseren we ook fotowedstrijden binnen onze community, zoals onlangs op Instagram. Dit geeft zowel professionals als amateurs de nodige motivatie en kennis voor persoonlijke ontwikkeling, zegt Ivan Kutanin, CEO van Skylum, over het onderzoek.

Neem contact op

Team Skylum

Photography

Our team of passionate photography enthusiasts at Skylum has been committed to assisting you in discovering the world through your lens for over a decade. We're dedicated to providing photographers like you with easy-to-use tools and valuable resources to help you capture your vision and produce beautiful photos. Our articles are filled with friendly tips, industry insights, and inspiring stories from other creative individuals in photography. Together, we can help you grow your photography skills to new heights. Join us on this exciting journey of exploration, creativity, and growth.

Prijzengeld Check: deze fotowedstrijden zijn het meest de moeite waard voor zowel professionals als amateurs(11)